Otestuj své znalosti. Při zobrazení výsledků se dozvíš také informace o historii značek a log - např. Ferrari, Tesla, Tatra, Facebook, Apple, Sparta...


Otázka 1 z 7.

Proč se Tesla jmenuje právě Tesla?

Neptáme se na světovou automobilku Tesla Elona Muska. Řeč je o původně československém podniku Tesla vyrábějícím elektrotechnické výrobky.

1. Ze zkratky slov „testovací laboratoře“
2. Podle vynálezce a odborníka na elektřinu Nikoly Tesly
3. Ze zkratky slov „technika slaboproudá“
4. Z počátečních písmen míst s výrobou.

Tesla vznikla ze zkratky „technika slaboproudá“.

Tesla, akciová společnost, je nástupcem jednoho z prvních elektrotechnických podniků na území tehdejšího Československa, který byl pod názvem Elektra založen 18. 1. 1921 výhradně s českým kapitálem. Od roku 1932 se stal majetkem koncernu Philips, kterému patřil až do roku 1945. Pod obchodním jménem TESLA podniká od 7. 3. 1946.

Pod stejným názvem existovaly po celém tehdejším Československu desítky elektrotechnických firem zaměstnávající přes třicet tisíc lidí. Tesla v minulosti používala jak pěticípou hvězdu pro socialistické trhy, tak i šesticípou. „Ta byla ale problémem zase například v arabských zemích,“ řekl tehdejší generální ředitel Tesly Martin Stachník.

Národní podnik sdružoval desítky závodů a provozoven po celé ČSR a přinášel různorodou elektroniku do každé domácnosti. Rozmanité součástky, malou elektrotechniku. Mobilní telefony? Ano, i ty byly v nabídce, byť hlavně „pro vyvolené“.

Podobně jako televize, gramofony a rádia. Světově nejznámější komerční výrobek Tesla byl malý stolní rozhlasový přijímač 308U Talisman ve stylu art deco designéra Igora Didova z národního podniku TESLA Bratislava, kde byl vyráběn v letech 1953 až 1958.

Logo v historii prošlo několika obměnami a po ne zcela zdařilém rebrandingu v roce 2008 se ve firmě vrátili k původnímu záměru a tvarům.

Zdroj: https://www.idnes.cz/ekonomika/podniky/po-sedesati-letech-prisla-tesla-o-hvezdicku.A080530_982562_ekoakcie_vem
Zdroj: https://www.font.cz/logo/tesla-v-novem.html

Foto: Vitráž s logem československého podniku Tesla Radio v Pasáži Světozor, Wikipedie

Otázka 2 z 7.

Kde se vzal název Tatra?

1. Jako zkratka pro plánování cest „Ta trasa“
2. Jako vhodné auto pro nesjízdný terén v Tatrách
3. Protože se v Tatrách začaly vyrábět pro auta brzdy

Vzniklo jako název auta vhodného pro nesjízdný terén v Tatrách.

Po vzniku Československé republiky začal největší kopřivnický podnik používat české jméno Kopřivnická vozovka. A to už se schylovalo i ke vzniku legendární značky Tatra. To bylo tak ...

V tehdejším výrobním portfoliu firmy figuroval mimo jiné osobní vůz NW typ U. Ten se stal průkopnickým v použití brzd na všech čtyřech kolech. Do té doby se všude u sériových automobilů používaly brzdy pouze na zadních kolech. Tehdy se dokonce objevili sýčci, kteří tvrdili, že se při prudkém brzdění vůz přes přední kola překlopí.

Na samém počátku roku 1919 odjelo několik vozů NW typ U na jízdní zkoušky do Vysokých Tater. Vozy NW typ U působily v zasněžených velehorách jako zjevení. V terénech, kde se do té doby žádný automobil neobjevil, si vedly výtečně, prý lépe než na tamní dopravu specializovaní koně se saněmi.

Vrcholem byla etapa ze Štrby do Tatranské Lomnice. Na tu chvíli Veřmiřovský vzpomínal: „A představte si to udivení a úžas v zasněžené Tatranské Lomnici, připravené již k přezimování, nad nezvyklým vzhledem zajíždějící karoserie automobilu a jeho posádky v huňatých kožiších! Nikdo nám nechtěl věřit, že jsme tu cestu projeli, až teprve místní vozka, kterého jsme cestou předjeli, dodal našim slovům víru. A tehdy se to stalo: jeden z přítomných horalů prohlásil s povzdechem – to by bylo auto pro Tatry!

Zkoušek se účastnil i vedoucí firemního automobilového oddělení Jan Novák. Ten podle Veřmiřovského vzpomínek přišel během večerního zaslouženého odpočinku v tatranskolomnické krčmě s myšlenkou, že název Tatra by byl vhodný pro pojmenování kopřivnických vozů. Údajně dokonce po příjezdu zpět do kopřivnické firmy nechal zhotovit kulatý štítek s nápisem Tatra. Za autora značky Tatra je Jan Novák označen i v dokladech pro registraci ochranné známky, kterou firma v polovině 30. let přihlásila.

Poprvé se označení Tatra objevilo na deseti nákladních vozech NW typ TL 4 určených pro československou armádu, které opustily výrobní závod dne 29. března 1919. Na fotografii výše je čtyřtunka NW typ TL 4 ve verzi oplenového vozu s nápisem Tatra na dveřích. Jedná se o nejstarší fotografii (rok 1919) s vozidlem označeným jako Tatra. Autor: Technické muzeum Tatra

Zajímavost závěrem: Věděli jste, že kopřivnická Tatra je třetí nejstarší existující automobilkou na světě s nepřerušenou výrobou automobilů? Podle oficiálních zdrojů je před ní jen Mercedes-Benz (1886) a francouzský Peugeot (1889).

Zdroj:
https://www.tatra.cz/o-spolecnosti/tisk-a-media/tiskove-zpravy/ochranna-znamka-tatra-slavi-80-vyroci/
https://www.idnes.cz/auto/historie/tatra-automobil-automobilka-vznik-znacky-v-roce-1919.A190326_142725_auto_ojetiny_erp

Otázka 3 z 7.

Co je ve znaku loga Nepečené dorty?

1. Jahoda na roládě
2. Pečená roláda s jahodou
3. Čokoládová trubička

Ve znaku je nepečená kávovo-kokosová roláda s jahodou kombinovaná s tvarem „@“ a 2 lentilky.

„Byla to první dobrota, kterou Anička s Matějem ukuchtili“, říká otec špuntů a zakladatel projektu, Michal Dušek. „A tak, když logo vznikalo, chtěli jsme, aby tam bylo něco dobrého na zub. No a co jiného by tam mělo být, než první společný výrobek dvou malých kuchtíků? Roláda zároveň krásně nahrála tvaru zavináče @, protože základ projektu byl koncipován jako internetový projekt pro Youtube a weby. A ty dvě lentilky, to je to jediné, co mláďata tenkrát na talířku zapomněla :)“

A proč zrovna Nepečené dorty? Celý příběh je zde: https://nepecene-dorty.cz/proc-nepecene-dorty/

Otázka 4 z 7.

Proč začínal Facebook s modrou barvou v logu?

1. Protože to je jedna z mála barev, kterou Mark Zuckerberg díky oční vadě rozpoznává.
2. Protože modrá barva má nejširší spektrum odstínů.
3. Protože modrá vyjadřuje stabilitu.

Kvůli oční vadě zakladatele, Marka Zuckerberga.

Jakmile Facebook začal růst z univerzitního síťového webu do celosvětového úspěchu, Mark Zuckerberg a Sean Parker najali Mika Buzzarda z kubánské rady, aby vytvořil logo společnosti. Logo, které Buzzard navrhl, je téměř totožné s logem, které Facebook používá dodnes pouze s malými změnami.

Modré barevné schéma loga bylo vybráno kvůli vizuální podmínce, kterou stanovil Mark Zuckerberg. Nerozeznává červenou a zelenou, protože trpí tzv. Deuteranopií. Deuteranopie je forma barevné slepoty, která někomu ztěžuje rozlišovat mezi barvami. Barva, kterou dokáže snadno rozlišit, je modrá v mnoha jejích odstínech a barevném spektru.

Zajímavost o vzniku původního loga vysvětluje Buzzard: „Jednalo se o úpravu písma Klavika, kterou navrhl Eric Olson. Typový a grafický designér Joe Kral, který byl v té době dobrým přítelem a tehdy úzce spolupracoval s kubánskou radou, dokončil úpravy typu a závěrečnou slovní známku, zatímco jsem dohlížel na projekt.“

Akvizicí s dalšími značkami a rozšířením o jiné aplikace (Instagram, WhatsApp, aj.) došlo v roce 2019 k dalšímu velkému rebrandingu - firmy i jednotlivých značek.

Otázka 5 z 7.

Co bylo ústředním motivem loga Sparty při jejím založení v roce 1893?

1. Kosočtverec
2. Písmeno S
3. Lev
4. Pěticípá hvězda

Byla to pěticípá červená hvězda - Jitřenka.

Původ loga se datuje do roku 1893, tedy hned v první dnů Athletic Clubu Královské Vinohrady, jak zněl první oficiální název klubu. Základním prvkem byla kombinace žluté a červené, což jsou barvy Prahy jako královského města. Aby se dotvořila trikolora, přidali nad ně zakladatelé Sparty barvu modrou coby symbol Evropy.

Hlavním prvkem byla Jitřenka, červená pěticípá hvězda stojící na dvou svých paprscích. Znamená symbol naděje a lepších zítřků. Kolem ní byl tmavě modrý kruh s nápisem Athletic Club Sparta. Tento symbol doprovázel Spartu prvních 55 let její historie

Chcete vědět více o historii vývoje logotypu a klubu Sparty? https://sparta.cz/cs/historie/dedictvi/loga

Otázka 6 z 7.

Jak se dostal kůň do loga značky Ferrari?

Ferrari má ve znaku černého vzpínajícího se koně. Jak se stal symbolem značky?

1. Jelikož síla motoru se měří v koňských jednotkách.
2. Protože koně Enzo Ferrari miloval od malička.
3. Namalovala mu ho dcera jako dárek.
4. Jako symbol z letadla italského hrdiny.

Enzo Ferrari symbol přijal od rodičů leteckého esa z první světové války, Francesca Baraccy

Enzo Ferrari (18.2.1898 - 14.8.1988), zakladatel značky Ferrari, se o historii koně ve znaku zmínil jedinkrát: „V roce 1923 jsem se setkal hrabětem Enricem Baraccou, otcem Francesca Barracy, hrdiny - leteckého esa první světové války. A jeho matka, hraběnka Paolina, mi jednoho dne řekla: Ferrari, dejte koně na svá auta, přinese vám štěstí.“

Enzo neváhal a tento symbol opravdu začal používat s tím rozdílem, že černého koně umístil na žlutý podklad (erbová barva města Modena) a do jeho horní části přidal italskou trikolóru.

Nejprve symbol používali pouze na závodních vozech a to ve tvaru štítu s písmeny S a F (Scuderia Ferrari). Později se objevil v obdélníkové formě také na přídích silničních modelů i s nápisem Ferrari v jeho spodní části.

Otázka 7 z 7.

Co bylo vyobrazeno na původním logu značky Apple?

Logo používala firma v letech 1976-1977. Dnes má ve znaku jablko, které však v uplynulých letech také prošlo několika proměnami... Ale co bylo na tom úplně prvním?

1. Isaac Newton pod jabloní
2. Jablko
3. Jabloň s jablky

Byl to obrázek s Izákem Newtonem.

První „jablečné“ logo bylo vytvořeno Ronaldem Waynem, jedním z původních spoluzakladatelů společnosti Apple v roce 1976. Originální logo bylo spíše ilustrací, než ikonickým a jednoduchým logem. Byl na ní Sir Isaac Newton sedící pod stromem s jablkem.

Jak jistě víte, tak Newtonovi spadlo ze stromu na hlavu jablko, čímž objevil pojem gravitace. Newtonovy objevy měly masivní dopad na společnost, což měly později i jablečné počítače.

Už tehdy ale Steve Jobs věděl, že tohle logo jednoduše fungovat nebude. Chtěl logo tisknout malé a nebyly by vidět detaily. Zároveň chtěl, aby logo v logu přímo nefiguroval nápis Apple. Proto v roce 1977 kontaktoval Regise McKenna, který mu našel grafického designéra Roba Janoffa. Ten přišel s jediným návrhem. Digitalizace loga tehdy stála neuvěřitelných 50 tisíc dolarů.

Na výstavě West Coast Computer Faire Apple debutoval se svým zbrusu novým počítačem Apple II s duhovým jablkem ve znaku a strhl na sebe veškerou pozornost.

Další informace o logu Apple: https://www.letemsvetemapplem.eu/2019/07/05/6-veci-ktere-jste-nevedeli-o-ikonickem-logu-spolecnosti-apple/

Pokračovat otázkou 1 z 7

Dokončeno všech 7 otázek!


Sdílej výsledek:

Chceš toho víc?

Získej další skvělý testy do svýho mailboxu!
Několikrát ročně vás budeme e-mailem informovat o novinkách souvisejících s Otestujte se! Vyplněním a odesláním e-mailu souhlasíte se zásadami ochrany osobních údajů.
Neboj, nespamujeme...

Jak dobře znáš loga značek?

Want more stuff like this?

Get the best viral stories straight into your inbox!
Don`t worry, we don`t spam